سامسونگ یا شیائومی، کدام گوشی را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

  • جنگ دو شرکت بر سر میزان فروش
  • سامسونگ بخریم یا شیائومی؟
  • معرفی گوشی‌های میان ردۀ سامسونگ و شیائومی
  • گوشی‌های تاشدنی؛ رقابتی که فعلا سامسونگ در آن بهتر ظاهر شده
  • گیمرها گوشی سامسونگ بخرند یا شیائومی؟
  • اکوسیستم سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟
  • ارزش خرید؛ سامسونگ یا شیائومی بخریم؟
  • سوالات متداول:

قبلا وقتی صحبت از تلفن‌های هوشمند می‌شد، رقابت بین سامسونگ و اپل بود. اما امروزه بازار کمی تغییر کرده است و برندهایی مانند شیائومی نیز پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند. سامسونگ از مدت‌ها قبل، تلفن‌های هوشمند بسیاری را در بازه قیمت‌های مختلف ارائه کرده است. در مقابل آن شیائومی نیز مدل‌های با کیفیت و کارایی خوبی عرضه کرده که همین باعث شده تا این سازنده به رقیب واقعی سامسونگ تبدیل شود. شیائومی به غیر از تلفن‌های هوشمند پا به عرصه تولید سایر محصولات الکترونیکی نیز گذاشته است.

حال اگر قصد خرید گوشی تلفن هوشمند را داشته باشید حتما بین دو راهی انتخاب سامسونگ یا شیائومی قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید که کدام برند ارزش خرید بالاتری دارد. گوشی‌های کدام برند در طولانی مدت بیشتر و بهتر دوام می‌آورند؟ دوربین‌های شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ ما در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعات کامل و جامعی در مورد این دو برند گوشی بدهیم تا در زمان خرید بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید؛ پس با مقایسه کلی گوشی شیائومی با سامسونگ، تا انتهای مقاله همراه باشید.

جنگ دو شرکت بر سر میزان فروش

سامسونگ بزرگ‌ترین برند الکترونیکی مصرفی در جهان است. این شرکت محصولات بسیار متنوعی از جمله تلفن‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی، لپ‌تاپ، تلویزیون، لوازم خانگی و دستگاه‌های خانه هوشمند را به فروش می‌رساند. نام تجاری دیگری که در گسترش سبد محصولات خود از سامسونگ پیروی کرد، شیائومی است.

بیشتر بخوانید: حل مشکل Security Keeps Stopping در شیائومی (چرا برنامه ها در شیائومی ناگهان بسته میشوند)

پس از ورود برند چینی شیائومی به بازار گوشی‌های هوشمند، شروع به رقابت با سامسونگ در بازارهای مختلف مانند هند، آسیای جنوب شرقی و اروپا کرد. سامسونگ و شیائومی از نظر خط تولید و استراتژی کاملاً شبیه هم هستند. در ادامه می‌خواهیم عملکرد دو شرکت سامسونگ یا شیائومی را در برابر یکدیگر بررسی کنیم.

مباررزه سامسونگ و شیائومی در حوزۀ گوشی‌های هوشمند در سال 2020

در حالی که سامسونگ سال‌هاست بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را در دست دارد، چند سالی می‌شود که در بازار مهمی مانند هند با رقیب سر سخت خود یعنی شیائومی روبه‌رو شده است. تلفن‌های هوشمند شیائومی در مقایسه با تلفن‌های هوشمند گلکسی، مشخصات فنی بالاتر با قیمت کمتری دارند. این دقیقا همان استراتژی است که سامسونگ هنگام رقابت با اپل دنبال می‌کرد.

مقایسه سامسونگ و شیائومی در سال 2020

این سازنده کره‌ای با کمک محصولات میان رده بهتر (در مقایسه با گوشی‌های نسل قبلی گلکسی) مانند Galaxy M31 ، Galaxy M51 و Galaxy A51 توانست سهم بازار خود را از شیائومی در هند پس بگیرد. با این حال، هنوز جنگ تمام نشده است. در سه ماهه سوم سال 2020، سهم بازار جهانی سامسونگ برای تلفن‌های هوشمند 22٪ بود. شیائومی به سرعت بخشی از بازاری که توسط هواوی تسخیر نشده بود را از آن خود کرد تا به سومین برند بزرگ تلفن‌های هوشمند جهان (با سهم بازار 12.1٪) تبدیل شود.

مطالب مرتبط: کدام برند گوشی بهتر است؟ سامسونگ، شیائومی یا آیفون

مبارزه سامسونگ و شیائومی در حوزۀ گوشی‌های هوشمند در سال 2021

کم شدن سهم هواوی در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها و نبود سرویس‌های گوگل به روی این گوشی‌ها باعث شد تا شیائومی بتواند بازارهایی که متعلق به این سازنده بزرگ بودند را به خود اختصاص دهد و از این طریق پیشرفت چشمگیری در زمینه فروش گوشی در سال ۲۰۲۱ داشته باشد. شیائومی بیشتر سهم هواوی در بازارهایی مانند چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا را در اختیار گرفته است.

از طرفی شرکت سامسونگ کم و بیش از ابتدای فراگیری بیماری کرونا با مشکل تأمین قطعات مورد نیاز گوشی‌های خود مواجه بود و این قضیه در سال ۲۰۲۱ بیشتر شدت گرفت و همین باعث شد این کمپانی کره‌ای در برخی بازارها مانند اروپا نتواند به خوبی به تقاضای موجود برای گوشی‌های میانرده خود مانند کهکشانی‌های سری A پاسخ دهد و از طرفی شیائومی با تولید مدل‌های مختلف تلاش کرد تا گوی سبقت را از رقیب بزرگ کره‌ای برباید.

مقایسه میزان فروش اپل، سامسونگ و شیائومی

مقایسه میزان فروش اپل، سامسونگ و شیائومی

به همین ترتیب از ابتدای سال ۲۰۲۱ شیائومی سهم خود را در بازارهای مختلف افزایش داد تا بالاخره توانست پس از ۸ سال سامسونگ را پشت سر بگذارد و به پرفروش‌ترین برند موبایل در جهان بدل شود. رسیدن به چنین موفقیتی به معنای واقعی کلمه برای شیائومی تحسین برانگیز است؛ چرا که این سازنده تنها در ۱۰ سال توانسته به این مقاوم دست پیدا کند در حالی که شرکتی مانند سامسونگ قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد (البته سامسونگ از ابتدا در زمینه گوشی و … فعالیت نمی‌کرده است).

البته این داستان به همینجا ختم نمی‌شود و سال 2022 وضعیت کمی تغییر می‌کند.

رقابت سامسونگ و شیائومی در سال 2022؛ جدال به اوج می‌رسد!

سال 2022 مجدد سامسونگ گوی سبقت را از شیائومی می‌رباید و به فروشنده برتر تبدیل می‌شود. البته در دوره‌های مختلف 2022 میزان فروش این دو شرکت تغییر می‌کند و در بازه‌های مختلف میزان فروش آن‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شود. جالب است بدانید که سه ماهه چهارم 2022 سامسونگ برای اولین بار از سال 2017 توانست در بازار هند شیائومی را پشت سر بگذارد و فروش بالاتری را تجربه کند. این رقابت ادامه دارد و تا به امروز هم این دو سازنده با اختلاف کم در پشت سر هم قرار گرفته‌اند.

ردمی نوت 11 پرو پلاس

راهنمای خرید: بهترین گوشی های اقتصادی سامسونگ

خرید گوشی 5G

وضعیت فروش سامسونگ و شیائومی در سال 2023؛ سامسونگ همچنان می‌تازد!

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، شرکت سامسونگ نه‌تنها از شیائومی فروش بالاتری دارد، بلکه در این سال موفق شده از اپل هم بهتر عمل می‌کند. طبق نمودار زیر سامسونگ در رتبه نخست از نظر میزان فروش قرار گرفته و پشت سر آن به ترتیب اپل، شیائومی، اوپو، ویوو و سایر برندها دیده می‌شود.

وضعیت فروش سامسونگ و شیائومی در سال 2023

شرکت سامسونگ به لطف میان‌رده‌های جذاب خود موفق شده به این جایگاه دست پیدا کند؛ چرا که گوشی‌هایی چون A14، A24، A34، A54 همگی با بهبودهای نسبتا زیادی معرفی شدند و کاربران بیشتری را به خرید ترغیب کردند. از سوی دیگر شیائومی طی دو سال اخیر در زمینه تولید گوشی‌های میان‌رده کمی افت داشته و نتوانسته پا به پای سامسونگ حرکت کند. کمپانی چینی در سال ۲۰۲۴ عملکرد خود را بهبود بخشیده و باید دید در پایان سال ۲۰۲۴ این رتبه بندی به چه صورت خواهد بود.

سامسونگ بخریم یا شیائومی؟

همان طور که گفته شد سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان بازار الکترونیکی بوده است که در طول زمان پیشرفت چشمگیری داشته و محصولات زیادی برای رقابت با سایر برندهای بین المللی این حوزه به بازار ارائه داده است. امروزه برند چینی شیائومی پا به عرصۀ رقابت با این برند کرۀ جنوبی گذاشته است. شیائومی با معرفی سری Redmi هدف ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان با سطح اقتصادی پایین‌تر را دنبال می‌کند.

سامسونگ بخریم یا شیائومی؟

این کمپانی در ساخت گوشی‌های هوشمند خود از جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها استفاده می‌کند و همین کار را برای سامسونگ دشوار کرده است. برای پاسخ دادن به این سوال که گوشی سامسونگ برای خرید مناسب‌تر است یا گوشی شیائومی در ادامه همراه ما باشید تا گوشی‌های این دو برند را در حالت کلی در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم.

پیشنهاد نویسنده: بهترین گوشی از نظر باتری

مقایسه دو برند از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در هر یک از بخش‌های این مطلب ابتدا به مقایسه گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در رده قیمتی پرچمدار می‌پردازیم و پس از آن به سراغ میان‌رده‌ها می‌رویم. به طور کلی زیبایی ظاهری یک گوشی امری کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان به طور کلی عنوان کرد که یک گوشی برای همه کاربران زیبا‌تر است، به همین جهت خیلی قصد نداریم به بخش طراحی بپردازیم و به سراغ بخش کیفیت ساخت می‌رویم. گوشی‌های پرچمدار هر دو سازنده از بهترین متریال موجود استفاده می‌کنند و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند.

مقایسه سامسونگ و شیائومی از نظر طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گوشی‌های پرچمدار خود را از ترکیب شیشه و آلومینوم می‌سازد و بهترین گوشی این برند یعنی گلکسی S24 اولترا با ترکیب شیشه و تیتانیوم روانه بازار شده تا یکی از باکیفیت‌ترین پرچمداران بازار باشد. شیائومی هم به سراغ همین ترکیب یا سرامیک و حتی چرم می‌رود. شیائومی ۱۴ اولترا که بهترین گوشی این سازنده چینی است مانند رقیب از تیتانیوم استفاده می‌کند تا بهترین کیفیت را داشته باشد.

گلکسی A55 سامسونگ

در بازه قیمتی میان‌رده‌ها به نوعی برتری با گوشی‌های سامسونگ است؛ چرا که برای نمونه گوشی مانند ردمی نوت 13 پرو پلاس از بدنه شیشه‌ای و فریم پلاستیکی استفاده می‌کند در حالی که گلکسی A55 سامسونگ قاب شیشه‌ای و فریم آلومینیومی دارد و بسیار خوب ساخت است. همچنین گوشی مثل A35 هم که قیمت پایین‌تری دارد با قاب پشتی شیشه‌ای و گواهی IP67 عرضه شده است، در حالی که مثلا گواهی ضد آب در گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G دیده نمی‌شود.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: برابر

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: سامسونگ

مقایسه سامسونگ و شیائومی از نظر نمایشگر

سامسونگ همیشه جزو بهترین تولیدکنندگان صفحه نمایش بوده است و گوشی‌های این سازنده کره‌ای از چندین سال قبل از پنل‌های باکیفیت استفاده می‌کردند. شیائومی هم اتفاقا در زمینه نمایشگر عملکرد بسیار خوبی دارد و در سال‌های اخیر نشان داده که حتی می‌توانید در این زمینه از سامسونگ هم پیشی بگیرد و پنل‌های باکیفیت‌تری را به روی گوشی‌های خود قرار دهد.

گلکسی S24 اولترا

گلکسی S24 اولترا

در رده گوشی‌های پرچمدار عملکرد هر دو سازنده تحسین‌برانگیز است و شما با بهترین نمایشگرهای موجود در جهان مواجه خواهید شد. با نگاهی به مشخصات گلکسی S24 اولترا و شیائومی 14 اولترا بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. البته شایان ذکر است که گلکسی S24 اولترا به گفته اکثر منابع بزرگ دنیای موبایل از جمله Dxomark، بهترین نمایشگر را در بین گوشی‌های هوشمند دارد و عملکردی بدون نقص را ارائه می‌کند.

شیائومی 14 اولترا

شیائومی 14 اولترا

اگر به سراغ گوشی‌های قاتل پرچمدار برویم شرکت شیائومی برنده خواهد بود. برای مثال زمانی که دو گوشی گلکسی S23 FE را با شیائومی 13 تی یا 13 تی پرو مقایسه کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد؛ چرا که نمایندگان شیائومی هم وضوح بالاتری دارند و هم از Dolby Vision و گستره رنگی 68 میلیاردی پشتیبانی می‌کنند. از نظر روشنایی نیز پنل 13 تی و 13 تی پرو مقداری روشن‌تر از رقیب کره‌ای است.

در بازه قیمتی گوشی‌های میان‌رده وضعیت دو شرکت شبیه به هم است و مثلا A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G وضعیت نزدیکی دارند و کیفیت صفحه نمایش هر دو بسیار خوب است. البته که نماینده شیائومی به لطف داشتن حاشیه‌های کمتر، پشتیبانی از 68 میلیارد رنگ، مقداری رزولوشن بالاتر و البته روشنایی بیشتر برنده این قسمت خواهد بود. البته که این اختلاف مثلا بین A35 سامسونگ و ردمی نوت 13 پرو 4G شیائومی کمتر می‌شود. در کل بهتر است دو مدل را با هم مقایسه کنید.

ردمی نوت 13 پرو 5g

نمایشگر عالی ردمی نوت 13 پرو 5g با حاشیه‌های بسیار کم

در رده قیمتی اقتصادی اما مجدد برگ برنده با سامسونگ خواهد بود. برای مثال گلکسی A15 از نمایشگر سوپر امولد 90 هرتز استفاده می‌کند، در صورتی که برای مثال ردمی 13C یا پوکو C65 صفحه نمایشی IPS با رزولوشن HD دارد. سامسونگ حتی برای گلکسی A05s نیز نمایشگری IPS با رزولوشن FHD در نظر گرفته است.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: سامسونگ

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: شیائومی

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: سامسونگ

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

همان‌طور که می‌دانید هر دو شرکت در گوشی‌های خود از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند اما این سیستم عامل با یک رابط کاربری همراه می‌شود تا شرکت سازنده بتوانید شخصی‌سازی‌های مورد نظر خود را به روی اندروید اعمال کند. رابط کاربری سامسونگ One UI و رابط کاربری شیائومی MIUI ( در نسل جدید HyperOs) نام دارد و چندین سال از عرضه این دو رابط کاربری می‌گذرد. در این بخش قرار نیست به تمامی ویژگی‌های نرم افزاری دو برند بپردازیم و تنها قرار است مشخص کنیم که رابط کاربری کدام سازنده عملکرد بهتری دارد و انتخاب بهتری برای شماست.

در همین ابتدا باید عنوان کنیم که رابط کاربری سامسونگ و شیائومی هر دو جزو بهترین‌های دنیای اندروید هستند و هر دو عملکرد خوبی دارند. آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ در زمان نوشته شدن این مطلب One UI 6.1 و آخرین نسخه از رابط کاربری شیائومی HyperOs نام دارد. از نظر قابلیت‌های شخصی سازی هر دو رابط کاربری بسیار قوی و غنی هستند و به شما امکان می‌دهند تا شکل و شمایل بیشتر بخش‌های گوشی را طبق سلیقه خود تغییر دهید. از نظر قابلیت‌های مختلف هم هر دو قوی عمل می‌کنند اما برتری با شیائومی است و HyperOs قابلیت‌های بیشتری به نسبت One UI در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرف دیگر از نظر بهینه‌سازی و بهینه کار کردن One UI نسبت به HyperOs برتر است، هرچند که HyperOs بهتر از MIUI شده و این اختلاف کاهش یافته ولی همچنان برتری با شرکت سامسونگ است. گوشی‌های سامسونگ باگ‌های نرم افزاری کمتری را نسبت به شیائومی تجربه می‌کنند. در کل اما از نظر ظاهری باید ببینید که با کدام رابط کاربری راحت‌تر هستید و باید به سراغ برندی بروید که هنگام کار با گوشی‌های آن احساس بهتری داشته باشید.

بحث دیگری که در قسمت نرم افزاری گوشی اهمیت بسیار بالایی دارد دریافت آپدیت‌های جدید و نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل و رابط کاربری است، جایی که بدون هیچ شکی سامسونگ برگ برنده را در اختیار دارد. پرچمداران سری S24 شرکت سامسونگ قرار است تا ۷ سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت کنند که اتفاقی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. این مدت زمان برای گوشی‌های میان‌رده برابر با ۴ سال آپدیت نرم افزاری و ۵ سال آپدیت امنیتی است و گوشی‌های اقتصادی نیز حتی عموما دو آپدیت نرم افزاری دریافت می‌کنند.

شیائومی برای پرچمداران خود ۴ سال آپدیت نرم افزاری و ۵ سال آپدیت امنیتی عرضه می‌کند و این پشتیبانی در گوشی‌های میان‌رده به ۳ یا ۲ سال کاهش می‌یابد. برخی از گوشی‌های اقتصادی این سازنده تنها ۱ آپدیت نرم افزاری دریافت خواهند کرد. به غیر از بحث پشتیبانی طولانی‌تر سامسونگ نسبت به شیائومی، این سازنده کره‌ای آپدیت‌ها را نیز سریع‌تر و منظیم‌تر از سازنده چینی در اختیار قرار می‌دهد.

قابلیت circle to search در گلکسی S24 اولترا

قابلیت circle to search در گلکسی S24 اولترا

در نهایت برتری بعدی سامسونگ نسبت به شیائومی در بحث نرم افزاری به هوش مصنوعی برمی‌گردد، جایی که کره‌ای‌ها Galaxy AI را همراه با پرچمداران سری S24 معرفی کردند تا قابلیت‌های بسیار جذابی در اختیار کاربران قرار بگیرد.

برنده از نظر قابلیت‌های شخصی‌سازی: برابر

برنده از نظر عملکرد بهینه: سامسونگ

برنده از نظر قابلیت‌ها و امکانات: شیائومی

برنده از نظر آپدیت نرم افزاری: سامسونگ

برنده از نظر قابلیت‌های هوش مصنوعی: سامسونگ

تجربه رابط کاربری را در یک مقایسه جامع بخوانید:

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

جنگ شیائومی و سامسونگ در بخش سخت افزار

این بخش را طبق معمول با گوشی‌های پرچمدار آغاز می‌کنیم. گلکسی S24 اولترا که بهترین گوشی سامسونگ است با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در تمام جهان عرضه شده و با شیائومی ۱۴ اولترا کاملا برابری می‌کند ولی این گفته در مورد گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 صادق نیست؛ چرا که این محصولات در بازار جهانی با اگزینوس ۲۴۰۰ در دسترس قرار می‌گیرند و طبیعتا مقداری ضعیف‌تر از شیائومی ۱۴ با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ هستند.

عملکرد سخت افزاری گوشی های سامسونگ

پس اگر قصد انتخاب گلکسی S24 اولترا را داشته باشید دو برند برابر خواهند شد ولی در غیر این صورت برگ برنده با شیائومی است. در بازه قیمتی گوشی‌های قاتل پرچمدار هم برتری با شیائومی خواهد بود؛ زیرا محصولی مثل شیائومی 13 تی پرو از مدیاتک دیمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس استفاده می‌کند اما گلکسی S23 FE به تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ مجهز شده که قطعا عملکرد ضعیف‌تری دارد. نماینده شیائمی را در بخش پردازشی و گرافیکی تا ۵۰ درصد می‌توانیم بهتر بدانیم. البته باید در نظر داشت که اگر شیائومی 13 تی را در نظر داشته باشیم این اختلاف بسیار کم می‌شود و حتی S23 FE بهتر عمل می‌کند.

در بازه قیمتی میان‌رده بهتر است مدل‌ها را با هم مقایسه کنید؛ چرا که برای نمونه گلکسی A55 قوی‌تر از ردمی نوت 13 پرو 5G است ولی پوکو X6 پرو یا پوکو F5 از تمامی مدل‌های رقیب قوی‌تر به حساب می‌آید. در واقع اکثر میان‌رده‌های دو برند تقریبا سخت افزار نزدیکی دارند و عموما گوشی‌های پوکو قوی‌تر از رقبای سامسونگی هستند.

عملکرد سخت افزاری شیائومی

در بازه قیمتی اقتصادی نیز وضعیت شبیه به میان‌رده‌ها است و تقریبا هر دو برند شرایط مشابهی دارند و بهتر است که دو مدل با هم مقایسه شوند.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: شیائومی (به استثنای گلکسی S24 اولترا)

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: برابر (به استثنای برند پوکو و گوشی‌هایی مثل X6 پرو)

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: برابر

سامسونگ یا شیائومی؛ باتری و سرعت شارژ

بخش باتری به دو بخش میزان شارژدهی و البته سرعت شارژ شدن گوشی تقسیم می‌شود که در ابتدا به بحث شارژدهی می‌پردازیم. در بازه قیمتی گوشی‌های پرچمدار وضعیت کاملا بستگی به مدل گوشی دارد. برای مثال قطعا S24 اولترا بهتر از شیائومی ۱۴ اولترا عمل می‌کند اما از طرفی شارژدهی شیائومی ۱۴ بهتر از گلکسی S24 پلاس و S24 است.

در بازه قیمتی قاتل پرچمدار عملکرد شبیه به هم می‌شود ولی در کل شیائومی 13 تی پرو و 13 تی بهتر از S23 FE عمل می‌کنند تا برتری به شیائومی برسد. برعکس چند سال قبل که در بازه قیمتی میان‌رده‌های و مدل‌های اقتصادی اکثرا گوشی‌های شیائومی دوام باتری بالاتری داشتند اما حالا کره‌ای‌ها بهتر عمل می‌کنند و قطعا برنده این بخش سامسونگ است.

بهترین گوشی‌های سامسونگ موجود در بازار از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کند و در صورتی است که گوشی‌های میان‌رده شیائومی نیز در برخی از مدل‌ها از شارژ سریع 120 واتی استفاده می‌کنند. برای مثال قیمت S24 اولترا در بازار کشور حدود 3.5 تا 4 برابر ردمی نوت 13 پرو پلاس است اما این گوشی‌ میان‌رده حدود 2.5 برابر سریع‌تر شارژ می‌شود که عملکرد بسیار جذاب و تحسین‌برانگیزی است. شیائومی حتی در گوشی‌های اقتصادی خود نیز از شارژ سریع 33 واتی یا بالاتر استفاده می‌کند در حالی که سامسونگ هنوز برخی از پرچمداران خود را با شارژ سریع 25 واتی روانه بازار می‌کند.

سرعت شارژ بسیار بهتر گوشی های شیائومی

داستان همینجا به پایان نمی‌رسد. سامسونگ مانند اپل شارژ را از جعبه گوشی‌های خود حذف کرد ولی این بدترین بخش قضیه نیست و این اتفاق به گوشی‌های میان‌رده و حتی اقتصادی این سازنده کره‌ای نیز رسیده است و مثلا A15 درون جعبه هیچ آداپتوری ندارد. این اتفاق در حالی رخ داده که گوشی‌های پرچمدار شیائومی هم هنوز درون جعبه آداپتور دارند و میان‌رده‌ها از آداپتورهای قوی 120 واتی استفاده می‌کنند. پس در زمینه سرعت شارژ و وجود آداپتور درون جعبه با اختلاف بسیار زیاد شیائومی برنده است.

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی پرچمدار: به مدل بستگی دارد

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی: سامسونگ

برنده از نظر سرعت شارژ: در همه بازه‌های قیمتی با اختلاف شیائومی

دوربین؛ چین یا کره؟

بدون شک امروزه بخش دوربین گوشی‌های هوشمند به یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها تبدیل شده و سازندگان مختلف تلاش می‌کنند تا با برتری در این قسمت دست بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشند. چینی‌ها طی چند سال اخیر با دو برند شیائومی و هواوی به خوبی نشان داده‌اند که می‌توانند دوربین‌های فوق‌العاده‌ای به روی گوشی‌های خود قرار دهند و نه‌تنها سامسونگ را پشت سر بگذارند بلکه از اپل هم بهتر عمل کنند.

شیائومی ۱۴ اولترا

شیائومی ۱۴ اولترا

بهترین گوشی حال حاضر سامسونگ از نظر دوربین S24 اولترا است و روبروی شیائومی ۱۴ اولترا قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد نداریم این دو مدل را از نظر دوربین مقایسه کنیم ولی باید گفت که عملکرد هر دو بی‌نظیر است و با اختلاف کمی نماینده شیائومی بهتر عمل می‌کند، مخصوصا که شما امکان خواهید داشت تا دیافراگم را به صورت دستی تغییر دهید. شیائومی ۱۴ نیز دوربین بهتری در مقایسه با S24 پلاس و S24 دارد تا برتری کلی در اختیار سازنده چینی باشد.

همین داستان در بازه قیمتی قاتل پرچمدار نیز تکرار می‌شود. گلکسی S23 FE قاتل پرچمدار کره‌ای‌ها به حساب می‌آید و موفق‌ شده در سایت Dxomark به نمره 127 (برای نسخه اسنپدراگون که در ایران نیست. در واقع نمره اگزینوس ۲۲۰۰ مقداری پایین‌تر باید در نظر گرفته شود) دست پیدا کند، در صورتی که نمره شیائومی 13 تی پرو برابر با 131 است. این یعنی قاتل پرچمدار شیائومی رسما خود را به بازه پرچمداران وارد کرده و عملکردی مشابه با S23 یا S23 پلاس از خود به نمایش می‌گذارد.

شیائومی ۱۳ پرو پلاس

شیائومی ۱۳ پرو پلاس

در بازه قیمتی میان‌رده هم برتری با شیائومی است. برای مثال ردمی نوت 13 پرو پلاس دوربین‌ اصلی بهتری نسبت به A55 دارد و نمره 121 را در مقایسه با نمره 108 گلکسی A55 کسب کرده است. همچنین ردمی نوت 13 پرو 5G نمره 120 را به دست آورده که از تمامی میان‌رده‌های شرکت کره‌ای بیشتر است. البته اگر قصد خرید گوشی اقتصادی دارید بهتر است به سراغ سازنده کره‌ای بروید؛ زیرا کهکشانی‌های ارزان سامسونگ بهتر از رقبای شیائومی عمل می‌کنند.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: شیائومی

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: سامسونگ

خرید پاوربانک

اگر دوربین برایتان اولویت دارد، مطلب زیر را حتما بخوانید:

بهترین گوشی از نظر دوربین

معرفی گوشی‌های میان ردۀ سامسونگ و شیائومی

در زمان خرید گوشی سامسونگ همان طور که در بالا گفته شد باید به رده‌بندی آن توجه کرد. در ابتدا باید ببینید چه مبلغی را برای خرید گوشی در نظر گرفته‌اید و سپس به سراغ گوشی‌های پرچم‌دار، میان رده و پایین رده بروید. سامسونگ ردۀ S را با توجه به حرف اول برند خود روی گوشی‌های پرچمدارش گذاشته است. قیمت این گوشی‌ها و کیفیت آن‌ها بسیار بالاست، اما نگران نباشید سامسونگ برای تمام افراد با هر بودجه‌ای گوشی تولید کرده است.

رده بندی‌های گوشی سامسونگ

شرکت سامسونگ گوشی‌های هوشمند خود را در رده‌بندی زیر ارائه کرده است:

  • سری S که پرچمداران را شامل می‌شود
  • سری Z که گوشی‌های تاشو و گران‌قیمت سامسونگ را شامل می‌شود
  • سری A که گوشی‌های میان‌رده را دربر می‌گیرد
  • سری M که گوشی‌های میان‌رده این سازنده هستند ولی پس از سری A قرار می‌گیرند
  • سری F که شرایطی مانند سری M دارد

معرفی سری A سامسونگ

معرفی سری A سامسونگ

گوشی‌های سری A محبوب‌ترین محصولات سامسونگ هستند و به دلیل امکانات خوب در کنار قیمت مناسب مورد توجه بازار ایران و جهان قرار گرفته‌اند. قیمت این محصول از اقتصادی و مدل‌هایی مانند A05 آغاز می‌شود و تا بهترین مدل یعنی A55 ادامه پیدا می‌کند. در این بین شما می‌توانید مدل‌هایی مانند گلکسی A25، A35 و A15 را انتخاب و خریداری کنید. در واقع با هر بودجه شما می‌توانید به سراغ گوشی‌های سامسونگ بروید و به محصولات بالا می‌توانید نسل قبلی یعنی A24، A34، A54 و A14 را نیز اضافه کنید.

رده بندی‌های گوشی شیائومی

رده‌بندی گوشی‌های شیائومی را در ادامه مرور خواهیم کرد.

رده بندی‌های گوشی شیائومی

  • سری شیائومی: این سری قبل‌تر به می مشهور بود و گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت این سازنده چینی را شامل می‌شود. مثلا جدیدترین پرچمداران این سازنده با نام‌های شیائومی 14 و شیائومی 14 اولترا شناخته می‌شوند.
  • سری T: این سری به قاتل پرچمدارهای شیائومی اختصاص پیدا می‌کند. جدیدترین نمایندگان این سری شیائومی 13T و شیائومی 13T پرو هستند. نسخه پرو قیمت بالاتر و امکانات بیشتری دارد. این سری با می 9 تی و 9 تی پرو آغاز شد و نسل جدید پنجمین نسل از این سری به حساب می‌آید.
  • سری ردمی: ردمی درواقع یکی از زیربرندهای شیائومی است که گوشی‌های میان‌رده و خوش قیمت تولید می‌کند.
  • سری ردمی نوت: این سری جزو مشهورترین و پرفروش‌ترین سری‌های شیائومی است و گوشی‌های میان‌رده جذابی مانند ردمی نوت 13 پرو پلاس را شامل می‌شود. جالب است بدانید که این سری از نسل 1 شروع شده و حالا به نسل 13 رسیده است و ردمی نوت جزو قدیمی‌ترین و اولین سری‌های شیائومی به حساب می‌آید.
  • سری ردمی K: شرکت ردمی که زیرمجموعه شیائومی است گوشی‌های بالارده خود را در قالب سری K روانه بازار می‌کند. این گوشی‌ها مشخصات بسیار خوب و قیمت جذابی برای خرید دارند.
  • سری بلک شارک: سری گوشی‌های گیمینگ شیائومی به نام بلک شارک شناخته می‌شود و اگر گیمر هستید حتما نگاهی به گوشی‌های این سری داشته باشید.
  • گوشی‌های پوکو: پوکو هم یکی دیگر از زیربرندهای شیائومی بود و چند سال قبل اعلام استقلال کرد. البته هنوز این جدا شدن خیلی منطقی‌ به نظر نمی‌رسد؛ چرا که بسیاری از گوشی‌های پوکو مشخصات نزدیکی به گوشی‌های شیائومی دارند و مهم‌تر این که گوشی‌های پوکو از رابط کاربری اختصاصی شیائومی استفاده می‌کنند. گوشی‌های پوکو در سه سری اصلی M، X و F وارد بازار می‌شوند. سری F مدل‌های گران‌قیمت‌تر و سری X سری میان‌رده‌ها و سری M گوشی‌های اقتصادی هستند.

گوشی‌های تاشدنی؛ رقابتی که فعلا سامسونگ در آن بهتر ظاهر شده

شرکت سامسونگ در طول چند سال گذشته گوشی‌های تاشدنی مختلفی راهی بازار کرد. جدیدترین مدل از گوشی‌های تاشدنی این شرکت هم گلکسی زد فلیپ 5 و زد فولد 5 نام دارند . از طرف دیگر شیائومی هم سعی کرده در حوزه ساخت گوشی تاشدنی هم فعال باشد و به همین دلیل گوشی شیائومی میکس فولد 3 را راهی بازار کرد. سامسونگ بخش زیادی از بازار گوشی‌های تاشو را در اختیار دارد و این اتفاق به چند دلیل رخ داده است.

مقایسه z fold 5 با mix fold 3

z fold 5 در سمت چپ و mix fold 3 در سمت راست

اول این که شیائومی گوشی میکس فولد 3 را فقط برای بازار چین تولید کرده و آن را به بازار جهانی نفرستاده است. دوم این که زد فولد 5 از گواهی ضد آب پشتیبانی می‌کند ولی رقیب چنین ویژگی ندارد. دلیل آخر این است که گوشی‌های تاشو سامسونگ تنوع بیشتری دارد و مثلا شما می‌توانید زد فلیپ 5 را نیز انتخاب کنید.

در ادامه بد نیست نگاهی داشته باشیم به جدول مشخصات دو گوشی زد فولد 5 و شیائومی میکس فولد 3:

گوشی گلکسی زد فولد 5 می میکس فولد 3
ابعاد 154.9 در 129.9 در 6.1 میلی‌متر در حالت باز
154.9 در 67.1 در 13.4 میلی‌متر در حالت بسته
161.2 در 143.3 در 5.3 میلی‌متر در حالت باز

161.2 در 73.5 در 10.9 میلی‌متر در حالت بسته

وزن 253 گرم 255 گرم
سیم‌کارت دو سیم کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش Foldable Dynamic AMOLED 2X با اندازه 7.6 در حالت باز و 6.2 در حالت بسته Foldable LTPO2 OLED با اندازه 8.03 در حالت باز و 6.56 در حالت بسته
سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری OneUI 5 MIUI Fold 14 بر پایه اندروید 13
تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 اسنپدراگون 8 نسل 2
کارت حافظه خیر خیر
حافظه داخلی 256، 512 و 1 ترابایت 256، 512 و 1 ترابایت
رم 12 گیگابایت 12 و 16 گیگابایت
دوربین پشت 50 مگاپیکسل واید
12 مگاپیکسل اولتراواید
10 مگاپیکسل تله‌فوتو
50 مگاپیکسل واید
12 مگاپیکسل اولتراواید
10 مگاپیکسل تله‌فوتو
10 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین جلو 4 مگاپیکسل زیر صفحه نمایش
10 مگاپیکسل در ناچ
20 مگاپیکسل زیر صفحه نمایش
20 مگاپیکسل در ناچ
باتری 4400 میلی‌آمپر ساعت 4800 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 25 وات 67 وات

گیمرها گوشی سامسونگ بخرند یا شیائومی؟

اگر از گیم و بازی‌های ویدئویی صحبت کنیم، طبیعتا بحث میان گیمرهای کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی داغ خواهد شد؛ اما جالب است بدانید بخش قابل توجهی از گیمرها روی گوشی‌های هوشمند به تجربه‌ی بازی مورد علاقه‌ی خود می‌پردازند. درواقع طی سال‌های گذشته، فروش بازی‌های موبایل و درآمد شرکت‌های توسعه‌دهنده رشد چشمگیری داشته است و حتی از بازار کنسول‌های خانگی و رایانه‌ی شخصی نیز عبور کرده که با توجه به تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند جای تعجبی نیز ندارد.

پوکو ایکس 6 پرو

هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی نیز تلاش می‌کنند تا نظر گیمرها را به خرید محصولاتشان جلب کنند. البته به نظر می‌رسد شیائومی حضور پر‌رنگ‌تری در بازار گوشی‌های گیمینگ داشته باشد. این موضوع را نیز می‌توان به خاطر سری موفق بلک شارک دانست؛ گوشی‌های هوشمندی با طراحی ظاهری جذاب، سخت‌افزاری توانمند، صفحه‌نمایشی با رزولوشن و نرخ نوسازی بالا و صد البته سیستم خنک‌سازی مناسب که باعث می‌شود کاربران برای مدت زمان بسیاری پای بازی‌های موبایل بنشینند.

به غیر از سری بلک شارژ شیائومی گوشی‌های میان‌رده مناسب‌تری برای بازی کردن دارد و مثلا پوکو X6 پرو را می‌توانیم بهترین میان‌رده جهان برای گیمرها بدانیم.

عوامل مختلفی می‌توانند به تجربه‌ی هرچه بهتر بازی‌های موبایل کمک کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ابعاد صفحه‌نمایش: طبیعتا هرچه ابعاد صفحه‌نمایش بیشتر باشد، لذت تجربه‌ی بازی‌های موبایل افزایش می‌یابد. البته رزولوشن نیز در این امر بی‌تاثیر نیست و اگر گوشی هوشمند از صفحه‌نمایشی بزرگ، اما رزولوشن پایین برخوردار باشد، تراکم پیکسلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که قادر به نمایش جزئیات بسیار کمی است.

نوع پنل و رزولوشن صفحه‌نمایش: در حال حاضر گوشی‌های هوشمند با پنل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند؛ اما طبیعتا بهترین کیفیت را می‌توان در محصولاتی یافت که مجهز به پنل OLED باشند. رزولوشن نیز اهمیت فراوانی دارد؛ درواقع هرچه رزولوشن بالاتر باشد تراکم پیکسلی افزایش می‌یابد و تراکم پیکسلی مناسب نیز به نمایش جزئیات بیشتر از محتوای در حال پخش کمک می‌کند.

خرید تبلت
نرخ نوسازی صفحه‌نمایش: از عواملی که تاثیر مستقیم روی افزایش کیفیت تجربه‌ی بازی‌های موبایل دارد نرخ نوسازی است. هرچه نرخ نوسازی بالاتر باشد، محتوای در حال پخش مانند بازی‌های اندرویدی یا iOS نرم‌تر و روان‌تر اجرا خواهند شد. در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که نرخ نوسازی ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز دارند، البته برخی از محصولات از نرخ نوسازی متفاوتی مانند ۱۴۴ هرتز استفاده می‌کنند.

اجرای بهینه بازی ها

تراشه و عملکرد پردازنده‌ها: باید در نظر داشت که وظیفه‌ی اجرای بازی‌ها به عهده‌ی تراشه است و درواقع کاربر می‌تواند با استفاده از ویژگی اسکرین میرورینگ، بازی روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با کیفیت بالاتری تجربه کند. با این حساب، اگر گوشی هوشمندتان از تراشه‌ای با پردازنده‌های توانمند برخوردار باشد فرصت تجربه‌ی بازی‌های سنگین موبایل مانند فورتنایت را خواهید داشت.

میزان حافظه‌ی رم: در کنار تراشه باید به میزان حافظه‌ی رم دستگاه نیز توجه کرد. درواقع هرچه میزان حافظه‌ی رم گوشی هوشمند بیشتر باشد، دستگاه قادر به اجرای وظایف سنگین با سرعت عمل بیشتری خواهد بود. بازی‌های موبایل نیز از وظایف سنگین برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و گیمرها باید به سراغ محصولاتی بروند که حافظه‌ی رم قابل توجهی داشته باشد.

برخورداری از دکمه‌های اضافی روی بدنه: برخی از گوشی‌ها برای گیمرها طراحی شده‌اند. به همین منظور از امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های استاندارد برخوردار هستند که شامل فن، دکمه یا صفحه‌نمایش ثانویه می‌شود. طبیعتا داشتن دکمه‌های اضافه که نقش تریگر را ایفا کنند نیز به تجربه‌ی بهتر بازی‌ها منجر خواهند شد.

اکوسیستم سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

باید گفت که هر دو شرکت شیائومی و سامسونگ از اکوسیستم قابل قبولی برخوردار هستند که حتی می‌توانند با اکوسیستم توانمند اپل نیز رقابت جدی داشته باشند. به طور خلاصه‌وار می‌توان گفت منظور از اکوسیستم، مجموعه‌ی متنوعی از محصولات مختلف یک شرکت است که با یکدیگر تعامل داشته باشند و کاربر بتواند با برخورداری چند محصول از اکوسیستم یک شرکت به ویژگی‌های بیشتری دسترسی یابد. در مثالی ساده می‌توان به داشتن ساعت هوشمند در کنار گوشی هوشمند اشاره کرد که اجازه می‌دهند کاربر با استفاده از ساعت هوشمند به تماس‌های ورودی پاسخ دهد یا با استفاده از تلفن هوشمند، رابط کاربری ساعت هوشمند را شخصی‌سازی کند.

شیائومی برای اکوسیستم محصولات خود نام MiOT را انتخاب کرده که اجازه می‌دهد کاربر از مجموعه‌ی گسترده‌ای گجت‌های هوشمند دسترسی داشته باشد و از ویژگی‌های متنوعی استفاده کند. درواقع تنها کافی است به یکی از کاربران اکوسیستم شیائومی تبدیل شوید تا از گوشی هوشمندتان برای خاموش یا روشن کردن چراغ‌های هوشمند شیائومی، کم یا زیاد کردن فشار هوای سیستم تهویه، باز یا بستن درب و پنجره‌ی خانه یا تعویض کانال تلویزیون هوشمند شرکت چینی استفاده کنید.

اکوسیستم سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

اکوسیستم سامسونگ

در حال حاضر شیائومی از بیش از ۸۹ استارت‌آپ پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود شرکت چینی نقش پررنگ‌تری در بازار محصولات اینترنت اشیا یا IoT داشته باشد. درواقع اگر از گوشی هوشمند شیائومی در کنار سایر محصولات این شرکت استفاده کنید، امکان کنترل آن‌ها را از راه دور و با استفاده از گوشی هوشمندتان خواهید داشت. سامسونگ نیز دارای اکوسیستمی به نام گلکسی است که بیشتر شامل محصولات تحت برند گلکسی می‌شود. درواقع با داشتن محصولاتی مانند گوشی هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند و ایرباد می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر همگام‌سازی کرده و از حداکثر امکانات آن‌ها استفاده کنید.

اگر قرار نیست از محصولات خانگی هوشمند استفاده کنید به نظر می‌رسد برای یک کاربر معمول اکوسیستم سامسونگ قوی‌تر باشد؛ چرا که این سازنده ساعت‌های هوشمند بهتری دارد و به راحتی می‌توانید از لپ تاپ تا گوشی و تبلت و بادزهای خود را از این سازنده کره‌ای خریداری کنید.

ارزش خرید؛ سامسونگ یا شیائومی بخریم؟

شیائومی شرکت جدیدتری به نسبت سامسونگ است و به همین جهت از ابتدا برای این که بتواند با رقیب کره‌ای رقابت کند مجبور بود تا محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کند تا کاربران به سراغ این برند بیایند. این سیاست بسیار موفق عمل کرد و شیائومی حتی در دوره‌ای هم توانست برترین فروشنده موبایل شود و گوی سبقت را از سامسونگ و اپل برباید. در متن بالا توضیح دادیم که در هر بخشی از گوشی‌های هوشمند و در هر بازه قیمتی کدام برند موفق‌تر عمل می‌کند. در نهایت مانند همیشه، تصمیم با شما خواهد بود.

سوالات متداول:

سامسونگ تا چند سال برای گوشی‌های هوشمند آپدیت منتشر می‌کند؟ سری s24 تا 7 سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت خواهند کرد. این عدد برای گوشی‌های میان‌رده 4 سال آپدیت نرم افزاری و 5 سال آپدیت امنیتی است.

پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات شیائومی تا چند سال است؟ شیائومی برای پرچمداران خود ۴ سال آپدیت نرم افزاری و ۵ سال آپدیت امنیتی عرضه می‌کند و این پشتیبانی در گوشی‌های میان‌رده به ۳ یا ۲ سال کاهش می‌یابد.

قیمت گوشی‌های سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟ قبل‌تر گوشی‌های شیائومی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند ولی در حال حاضر تقریبا قیمت مدل‌های رقیب در دو برند یکسان است.

آیا گوشی‌های سامسونگ و شیائومی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند؟ بله. زبان فارسی یکی از زبان‌هایی است که محصولات هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی قادر به پشتیبانی از آن هستند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *