تفاوت فست شارژ با شارژر معمولی چیست

فهرست مطالب

  • فست شارژ چیست؟
  • استانداردهای شارژ سریع
  • بررسی کلی تفاوت شارژر فست با معمولی
  • نقاط قوت فست شارژها یا شارژهای سریع
  • نقاط قوت استفاده از شارژهای معمولی
  • شارژ گوشی فست شارژ با شارژر معمولی امکان پذیر است؟
  • شارژ سریع در گوشی های سامسونگ
  • شارژ سریع در گوشی های اپل و گوگل پیکسل
  • جمع‌بندی
  • سوالات متداول

یکی از معضلات امروزی کاربران تلفن‌های هوشمند، کند شارژ شدن گوشی موبایل است. احتمالا برای شما هم این مسئله پیش آمده که برای انجام کار مهمی منتظر شارژ شدن گوشی موبایل‌تان باشید، اما سرعت شارژ گوشی به کندی پیش برود. تکنولوژی فست شارژ این مشکل بزرگ را حل کرده و حالا می‌توانیم در کمترین زمان ممکن گوشی را شارژ کنیم. شاید برای شما هم این سوال مطرح شود که تفاوت فست شارژ با معمولی چیست. آیا حتما باید کابل فست شارژ داشته باشیم؟ برای دانستن پاسخ این سوال تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شارژر مناسب گوشی خود را از فروشگاه تکنولایف تهیه کنید: شارژر گوشی

فست شارژ چیست؟

برای این که بتوانیم به تفاوت شارژر فست و معمولی بپردازیم باید ابتدا فست شارژ یا فناوری شارژ سریع و نحوه عملکرد آن را معرفی کنیم. شرکت‌های سازنده برای افزایش سرعت شارژ شدن گوشی‌ها میزان ولتاژ و آمپر و در نتیجه توان شارژر که با وات نمایش داده می‌شود را افزایش می‌دهند، به طوری که مثلا یک آداپتور 3 آمپر 5 ولت توان خروجی برابر با 15 وات دارد. اگر دقت کرده باشید گوشی‌هایی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند ابتدا با سرعت بالایی تا 50 یا 70 درصد شارژ می‌شوند و پس از آن روند شارژ شدن کندتر می‌شود.

فست شارژ چیست؟

در ابتدا که شما یک گوشی دارای فست شارژ را به برق متصل می‌کنید، ولتاژ بالا می‌رود و آمپر در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد. با گذشت مدتی ولتاژ به نقطه انتهایی می‌رسد و آمپر شروع به کاهش یافتن می‌کند. در مرحله آخر این دو مقدار در یک عدد ثابت می‌شوند تا گوشی با سرعت یکسانی فول شارژ شود.

استانداردهای شارژ سریع

شارژ سریع دارای استاندارهای کلی است که احتمالا تا کنون حداقل نام چند مورد از آن‌ها مانند USB Power Delivery به گوشتان خورده است. در ادامه به طور مختصر به معرفی هر کدام از این استانداردها خواهیم پرداخت.

استانداردهای مختلف شارژ سریع

  • فناوری USB Power Delivery: خروجی آداپتورها همیشه USB-A بوده، البته جدیدا در برخی مدل‌ها این خروجی به USB-C تغییر کرده است. نهایت توانایی این خروجی 2.5 وات بود و به همین دلیل برای اولین بار USB Power Delivery به وجود آمد. این فناوری از شارژ سریع تا 240 وات پشتیبانی می‌کند.
  • فناوری Qualcomm Quick Charge: تراشه‌های کوالکام بیشترین تراشه‌هایی هستند که در پرچمداران اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این شرکت از فناوری شارژ سریع مخصوص خود استفاده می‌کند. جدیدترین نسل از این فناوری Quick Charge 4 است که خروجی تا نهایت 100 وات دارد.
  • فناوری Samsung Adaptive Fast Charging: این فناوری مخصوص گوشی‌های سامسونگ است و حداکثر توان خروجی 18 وات دارد که البته عدد خیلی جذابی نیست. البته قابلیت super fast charge نیز توسط این شرکت استفاده می‌شود که حداکثر خروجی 45 وات دارد.
  • فناوری OnePlus Warp Charging: فناوری شارژ سریع شرکت وان پلاس است و حداکثر توان 65 واتی دارد.
  • فناوری Oppo Super VOOC Charging: فناوری شارژ سریع اوپو می‌تواند تا 65 وات خروجی را در اختیار قرار دهد.

قبل از انتخاب شارژر برای آیفون 13 خود مطلب زیر را بخوانید:
بهترین شارژر برای آیفون

بررسی کلی تفاوت شارژر فست با معمولی

بالاتر شارژ سریع را تعریف کردیم و به استانداردهای مشهورتر آن هم پرداختیم اما حال وقت آن است که به سوال اصلی مطلب جواب بدهیم؛ تفاوت شارژر فست و معمولی چیست؟ در ادامه به تفاوت‌های اصلی می‌پردازیم.

بررسی کلی تفاوت شارژر فست با معمولی

  • فست شارژها نسبت به شارژهای معمولی سریع‌تر شارژ می‌شوند.
  • دوام و عمر باتری در شارژهای معمولی بیشتر از فست شارژ است.
  • یکی از تفاوت فست شارژ با معمولی این است که شارژهای معمولی ارزان‌تر از فست شارژها هستند.
  • شارژ سریع دمای بیشتری تولید می‌کند.
  • همه گوشی‌ها از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند.

نقاط قوت فست شارژها یا شارژهای سریع

به تفاوت شارژر فست با معمولی در حالت کلی پرداخته شد و حالا وقت آن است که به طور دقیق‌تر به مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

صرفه جویی در زمان

مهم‌ترین فرق شارژر فست با معمولی که باعث محبوبیت بسیار زیاد شارژ سریع شده، همین صرفه‌جویی در زمان است. گوشی‌های ما یکی از کلیدی‌ترین وسایل دنیای امروز به حساب می‌آیند و نمی‌توانیم بدون آن‌ها زندگی کنیم یا از خانه خارج شویم. از طرفی ظرفیت باتری این محصولات افزایش پیدا کرده و در نبود فناوری شارژ سریع مجبور می‌شویم 2 تا 3 ساعت منتظر پر شدن باتری گوشی خود بنشینیم در حالی که ممکن است کاری مهم و ضروری خارج از خانه داشته باشیم. پس اصلی‌ترین برتری شارژ سریع به نسبت شارژ معمولی سرعت بیشتر آن و در نتیجه صرفه‌جویی در زمان است.

مزیت اصلی شارژ سریع چیست؟

کاهش دما در صورت نیاز

خوشبختانه قابلیتی در گوشی‌های هوشمند جدید وجود دارد که مشکل داغ شدن گرما در فست شارژها را حل می‌کند، به این منظور که وقتی گوشی به دمای بالا می‌رسد، گوشی هوشمند سیگنالی را به فست شارژ ارسال می‌کند تا سطح ولتاژ را کاهش دهد در نتیجه گرمای تولید شده گوشی کم می‌شود از طرف دیگر از آسیب به قطعات داخلی گوشی جلوگیری می‌کند.

امکان خاموش کردن فست شارژ

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های شارژ سریع این است که برخی از شرکت‌ها به شما اجازه می‌دهند که به صورت نرم افزاری این قابلیت را خاموش یا روشن کنید. مثلا تصور کنید گوشی سامسونگ شما شارژ سریع 25 واتی دارد ولی هیچ عجله‌ای برای شارژ شدن آن ندارید، به لطف این قابلیت می‌توانید شارژ سریع را خاموش کنید تا گوشی به حالت نرمال شارژ شود.

فناوری شارژ سریع pd یا پاور دلیوری چیست؟
شارژ سریع (PD)

نقاط قوت استفاده از شارژهای معمولی

برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد، لزوما فست شارژها بهترین گزینه برای شارژ کردن گوشی به شمار نمی‌روند و شارژ معمولی نیز مزایای خاص خودش را دارد.

ارزان‌تر از فست شارژها است

اولین فرق شارژر فست با معمولی قیمت آن است. فناوری شارژ سریع جدیدتر و بهتر است و طبق انتظار آداپتورهای آن هزینه بالاتری هم دارند. پس اگر هنگام خرید آداپتور برای شما قیمت اولویت دارد به سراغ مدل‌های معمولی بروید.

با همه گوشی‌ها سازگار است

با وجود گستردگی استفاده شرکت‌ها از شارژ سریع باز هم همه محصولات از این فناوری استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل شما بدون نیاز به چک کردن مدل گوشی می‌توانید یک آداپتور معمولی خریداری کنید.

شارژر معمولی با همه گوشی‌ها سازگاری دارد

زمان استفاده از گوشی را مدیریت می‌کنید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم از آن رنج می برند، استفاده زیاد از گوشی است، زیرا به فرد اجازه نمی‌دهد که به بسیاری از کارهای روزمره و روتین خود رسیدگی کند. اما شارژهای معمولی این مساله را بهتر مدیریت می‌کنند، زیرا مدت زمانی طول می‌کشد تا گوشی کامل شارژ شود، بنابراین تعداد دفعات استفاده از گوشی کمتر می‌شود.

چرا پاور بانک گوشی را شارژ نمی کند؟ در مطلب زیر بخوانید:
دلیل شارژ نشدن گوشی با پاوربانک

شارژ گوشی فست شارژ با شارژر معمولی امکان پذیر است؟

بله امکان پذیر است. فرض کنید یک اتوبان 10 باند کلی دارد و در آن همزمان می‌توانند 10 ماشین در کنار هم حرکت کنند. اگر در چنین اتوبانی به جای 10 ماشین 5 ماشین در کنار هم حرکت کنند اتفاق خاصی رخ می‌دهد؟ طبیعتا خیر! با این کار تنها از همه ظرفیت اتوبان استفاده نشده است. در مورد شارژ سریع نیز دقیقا همین موضوع برقرار است و اگر از شارژر معمولی استفاده کنید تنها گوشی دیرتر شارژ می‌شود و مشکلی ندارد.

شارژ سریع در گوشی های سامسونگ

گوشی‌های میان‌رده سامسونگ به شارژ سریع 25 واتی مجهز می‌شوند در حالی که برای پرچمداران جدید از جمله S22 اولترا شارژ سریع 45 واتی در نظر گرفته شده است. برای روشن و خاموش کردن قابلیت شارژ سریع در گوشی‌های سامسونگ باید به تنظیمات و سپس بخش Battery and device care بروید و به روی گزینه Battery کلیک کنید. در این قسمت وارد گزینه More battery settings‌ شوید و قابلیت Fast charging را خاموش یا روشن کنید.

شارژ سریع در گوشی های سامسونگ

شارژ سریع در گوشی های اپل و گوگل پیکسل

هر دو برند اپل و گوگل پیکسل از استاندارد USB PD برای شارژ سریع استفاده می‌کنند و این استاندارد حداکثر خروجی 240 واتی دارد. این عدد در گوشی‌های مختلف متفاوت است مثلا آیفون 13، 27 وات، برق را دریافت می‌کند و در گوگل پیکسل تا توان 30 وات را نیز پوشش می‌دهد. فست شارژ در گوشی های اپل از آیفون 8 به بعد وجود دارد. چنانچه شما هم برای خرید شارژر آیفون مردد هستید، حتما روی لینک شارژر ایفون کلیک کنید و از محصولات اورجینالی که برای شما جداسازی کردیم، دیدن کنید.

جمع‌بندی

تکنولوژی شارژ سریع یک قابلیت مفید برای افرادی است که مجبور هستند روزانه چندین بار گوشی را شارژ کنند و البته به این ترتیب افزایش بهره‌وری گوشی افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه فست شارژها در بیشتر گوشی‌ها دیده می‌شود، اما برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید باید مزایا و معایب فست شارژ و شارژرهای معمولی را بررسی کنید.

سوالات متداول

شارژ گوشی فست شارژ با شارژر معمولی امکان پذیر است؟ بله امکان پذیر است؛ اگر از شارژر معمولی استفاده کنید تنها گوشی دیرتر شارژ می‌شود و مشکلی ندارد.

فناوری USB Power Delivery چیست؟ خروجی آداپتورها همیشه USB-A بوده، البته جدیدا در برخی مدل‌ها این خروجی به USB-C تغییر کرده است. نهایت توانایی این خروجی 2.5 وات بود و به همین دلیل برای اولین بار استاندارد شارژ سریع USB Power Delivery به وجود آمد. این فناوری از شارژ سریع تا 240 وات پشتیبانی می‌کند.

مزیت اصلی شارژ سریع نسبت به شارژ معمولی چیست؟ مهم‌ترین فرق شارژر فست با معمولی، صرفه جویی در زمان است.

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *