تفاوت کارتریج اصل و طرح

فهرست مطالب

1

  • کارتریج اصل و طرح چیست؟
  • کارتریج اصل و طرح چه تفاوتی دارند؟
  • چرا کارتریج اصلی خیلی گران‌تر از کارتریج طرح است؟
  • تشخیص کارتریج اصل از طرح چگونه است؟
  • جمع بندی
  • سوالات متداول

زمانی که پس از به اتمام رسیدن کارتریج پرینتر به دنبال خرید یک کارتریج جدید باشید متوجه خواهید شد که کارتریج‌هایی با قیمت‌های بسیار متفاوت پیش روی شما قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود این سوال در ذهن شما به‌وجود بیاید که فرق کارتریج اصلی و طرح چیست؟ آیا نباید به سراغ کارتریج‌های طرح برویم؟ آیا کارتریج‌های غیر اصلی پرینتر ما را خراب می‌کنند؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

انواع کارتریج را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید کارتریج

کارتریج اصل و طرح چیست؟

به کارتریجی که توسط سازنده خود پرینتر ساخته شده باشد کارتریج اصلی می‌گویند و به کارتریج‌های مناسبی که توسط سازندگان شخص ثالث وارد بازار شود کارتریج طرح می‌گویند. به عنوان مثال کارتریج اصلی پرینتر اچ پی توسط خود اچ پی تولید می‌شود.

کارتریج اصل و طرح چه تفاوتی دارند؟

اولین دیدگاه اشتباهی که در مورد کارتریج‌های طرح وجود دارد این است که این محصولات می‌توانند به پرینتر آسیب وارد کنند. این دیدگاه کاملا غلط است؛ چرا که کارتریج‌های طرح هم دقیقا متناسب با پرینتر شما ساخته می‌شوند و کارایی مشابهی هم دارند. البته هنگام خرید باید سازگاری کارتریج با پرینتر را نیز در نظر داشته باشید.

کارتریج اصل و طرح چه تفاوتی دارند؟

در حالت کلی کارتریج‌های اصلی مقداری باکیفیت‌تر هستند و البته قیمت بسیار بالاتری هم دارند. این تفاوت کیفیت به‌قدری نیست که بتوانیم به کارتریج‌های طرح بی‌کیفیت بگوییم و این محصولات هم می‌توانند به خوبی از پس چاپ‌های مختلف بربیایند.

چرا کارتریج اصلی خیلی گران‌تر از کارتریج طرح است؟

شرکت‌های سازنده پرینتر تلاش می‌کنند تا پرینترها را با کمترین قیمت و با کمترین سود به فروش برسانند؛ چرا که این سازندگان به خوبی می‌دانند که شما تا سال‌ها مجبور هستید قطعات این پرینتر را از سازنده خریداری کنید و از این طریق سود بیشتری به این شرکت‌ها خواهد رسید. این سیاست دقیقا مانند سیاست سونی و مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی است.

این دو برند کنسول‌های خود را با قیمت بسیار پایینی به نسبت امکانات و سخت افزار به فروش می‌رسانند؛ چرا که به خوبی می‌دانند شما تا سال‌ها مجبور می‌شوید از این شرکت‌ها بازی خریداری کنید. با همین منطق شرکت‌های سازنده پرینتر کارتریج‌های خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند تا بتوانند از این طریق سود نسبتا زیادی را به جیب بزنند.

سازندگان کارتریج‌های طرح اما قرار نیست به شما پرینتر بفروشند و بنابراین کارتریج‌های خود را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند تا کاربران پرینتر‌های hp، brother، fujifilm، samsung، canon و بسیاری از برندهای دیگر به سراغ آن‌ها بروند.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید کارتریج

تشخیص کارتریج اصل از طرح چگونه است؟

در بازار ایران متأسفانه بسیار پیش می‌آید که فروشندگان کالاهای غیر اصلی را به جای کالای اصلی به کاربران بفروشند و به همین دلیل باید مراقب این اتفاق باشید. در ادامه به شما چند روش برای مطمئن شدن از اصل بودن کارتریج را توضیح می‌دهیم.

تشخیص کارتریج اصل از طرح

از فروشگاه معتبر خرید کنید

اولین اقدام این است که از فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید. این توصیه نه‌تنها برای خرید کارتریج، بلکه برای خرید هر محصول دیگری نیز صدق می‌کند.

اسکن QR کد موجود به روی جعبه

بسیاری از برندها از جمله HP به روی جعبه کارتریج‌های خود یک QR کد قرار می‌دهند که شما می‌توانید آن را از طریق گوشی خود اسکن کنید. اگر این کد اصلی باشد به سایت HP منتقل می‌شوید و این سازنده اصالت کالا را به شما خبر می‌دهد. همچنین هولوگرام موجود به روی جعبه را نیز چک کنید.

بسته کارتریج را بررسی کنید

بسته کارتریج را به طور کامل چک کنید. یک بسته‌بندی اصلی هیچ‌گاه شامل موارد عجیب و غریب نمی‌شود و مثلا ممکن نیست که اشتباه املایی یا وجود جوهر به روی جعبه دیده شود.

کیفیت کارتریج را بررسی کنید

زمانی که کارتریج را به روی پرینتر نصب کردید می‌توانید کیفیت چاپ را امتحان کنید. از این طریق هم می‌توانید به اصل بودن کارتریج پی ببرید.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای شارژ کارتریج

جمع بندی

در این مطلب روش‌های تشخیص کارتریج اصلی از طرح را به شما آموزش دادیم و همچنین به تفاوت‌های موجود بین این دو محصول پرداختیم تا در هنگام خرید بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنید.

سوالات متداول

کارتریج اصلی چیست؟ کارتریج اصلی به قطعه گفته می‌شود که توسط خود برند سازنده پرینتر ساخته شده باشد. برای مثال کارتریج اصلی پرینتر HP مربوط به خود برند اچ پی است.

کارتریج طرح چیست؟ کارتریج‌های طرح توسط شرکت‌های شخص ثالث ساخته می‌شود و برند سازنده پرینتر آن را تولید نمی‌کند.

خرید کارتریج طرح به پرینتر آسیب می‌رساند؟ خیر این یک باور غلط است و کارتریج‌های طرح هیچ آسیبی به پرینتر شما وارد نمی‌کنند.

ads

به یک گوشی قلم دار نیاز دارید؟ اینجا بهترین گزینه های قلم دار بازار را معرفی کردیم.

بهترین گوشی قلم دار

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *