هرآنچه در مورد آیفون 14 اپل می‌دانیم

فهرست مطالب

  • سری آیفون 14 اپل در یک نگاه
  • طراحی ظاهری سری آیفون 14 اپل؛ ایفون ۱۴ چه شکلیه؟
  • صفحه‌نمایش سری آیفون 14 اپل
  • تراشه A16 در سری آیفون 14 اپل
  • دوربین سری آیفون 14 اپل
  • باتری و شارژدهی آیفون‌های سری 14
  • قیمت ایفون‌های سری 14
  • زمان معرفی سری آیفون 14 اپل
  • پرسش‌های متداول

طبق اعلام رسمی اپل ایفون‌های جدید کمتر از 10 روز دیگر از راه می‌رسند و به همین دلیل نیز برخی از اطلاعات در مورد آن‌ها تقریبا قطعی شده و در ادامه قصد داریم به اطلاعات موجود از پرچمداران اپل بپردازیم. البته طبق تجربه سال‌های قبل می‌دانیم که همه این اطللاعات به واقعیت تبدیل نمی‌شوند و همیشه بخشی از این موضوعات خواسته کاربران از اپل هستند تا واقعیت. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا پیش از عرضه رسمی بیشتر با مشخصات آیفون 14 آشنا شوید.

لیست قیمت جدیدترین گوشی های اپل را در سایت تکنولایف ببنید: گوشی آیفون

سری آیفون 14 اپل در یک نگاه

سری ایفون‌های جدید مانند دو نسل قبل چهار گوشی را شامل می‌شود اما با این تفاوت که ایفون 14 مینی جای خود را به آیفون 14 مکس می‌دهد. در واقع فروش ضعیف ایفون 13 مینی و ایفون 12 مینی باعث شد تا اپل این مدل از گوشی‌های کوچک خود را کنار بگذارد. ایفون 14 مکس که نام آن ممکن است ایفون 14 پلاس باشد نسخه پایه‌ای ایفون‌های جدید با نمایشگر بزرگ‌تر است. به نوعی سری ایفون‌ 14 چهار گوشی به نام‌های ایفون 14، ایفون 14 پرو، ایفون 14 مکس و آيفون 14 پرو مکس را شامل خواهد شد که دو مدل 14 پرو و 14 نمایشگرهایی 6.1 خواهند داشت و دو مدل 14 مکس و 14 پرو مکس به پنل‌های 6.7 اینچی مجهز می‌شوند.

جدیدترین اخبار مرتبط با آیفون 14:
اتحادیه اروپا استفاده از پورت تایپ سی را اجباری کرد

طراحی ظاهری سری آیفون 14 اپل؛ ایفون ۱۴ چه شکلیه؟

در پاسخ به این سوال که ایفون ۱۴ چه شکلیه باید گفت انتظار می‌رود تفاوت بسیار کمی میان طراحی ظاهری سری آیفون ۱۳ و مدل‌های سری آیفون ۱۴ وجود داشته باشد. درواقع همان طراحی صاف را مشاهده خواهیم کرد که البته تغییرات جزئی در پنل جلو رخ می‌دهد. البته طبق شایعاتی که حالا بیشتر از قبل قوت گرفته‌اند به نظر می‌رسد اپل در طراحی ایفون‌های سری 14 نیم‌نگاهی نیز به آیفون 4 داشته و از المان‌های طراحی این گوشی در ساخت محوصلات جدید استفاده کرده است.

در بخش روبرویی اما ظاهر تفاوت‌ها بیشتر خواهد بود و این تغییرات می‌تواند به جایگزینی بریدگی در بالای صفحه‌نمایش با حفره خلاصه شود. مدتی قبل شایعات از ضخیم‌تر شدن ایفون‌های جدید و کاهش بیرون زدگی لنز دوربین‌ها خبر می‌دادند ولی ظاهرا این اتفاق نخواهد افتاد و چنین چیزی ممکن نخواهد بود؛ چرا که مخصوصا دوربین‌های ایفون‌های پرو قرار است سنسور 48 مگاپیکسلی داشته باشد و به فضای بیشتری نیاز دارد.

شکل آیفون ۱۴

آیفون ۱۴

اپل در نظر دارد متریال‌های مورد استفاده در طراحی ایفون 14 را نیز تغییر دهد؛ برای مثال فریم از جنس تیتانیوم باشد. البته مشخص نیست که آیا تمامی مدل‌ها از چنین فریمی استفاده می‌کنند یا تنها مدل‌های گران‌قیمت همراه با فریم تیتانیومی به بازار عرضه می‌شوند. در مقایسه با آلومینیوم یا فلزهای دیگری که در ساخت گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، تیتانیوم از مقاومت بیشتری حتی در برابر خط و خش برخوردار است.

تغییر دیگری که در طراحی آیفون ۱۴ در نسخه‌های پرو شاهد خواهیم بود بزرگ‌تر شدن فریم دوربین‌ها است؛ چرا که لنز 48 مگاپیکسلی اصلی به فضای بیشتری نیاز دارد. در نهایت به طور کلی تغییرات طراحی آیفون ۱۴ را می‌توان در تغییر ناچ بالای نمایشگر و تغییر فریم دوربین‌ها در نسخه‌های پرو خلاصه کرد.

بیشتر بخوانید:
ترفندهایی برای حل مشکل بلوتوث گوشی آیفون و عدم اتصال آن

صفحه‌نمایش سری آیفون 14 اپل

بعد از انتقادات زیاد اپل بالاخره سال قبل نرخ نوسازی 120 هرتزی نمایشگر را به مدل‌های پرو اضافه کرد و این محصولات نمایشگرهای بسیار خوبی داشتند اما تغییرات در نسل جدید چگونه خواهد بود؟

این که ایفون ۱۴ و ۱۴ مکس هم از نرخ نوسازی 120 هرتزی استفاده خواهند کرد یا خیر هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد تأمین‌کننده‌های اپل نتوانند برای هر چهار مدل‌ پنل‌هایی با توانایی نرخ نوسازی بالا تولید کنند و به همین دلیل کمپانی آمریکایی مجبور می‌شود این قابلیت را تنها برای پرچمداران گران‌تر خود استفاده کند. شرکت BOE که یکی از تامین‌کنندگان پنل برای سری آیفون ۱۴ محسوب می‌شود، قادر نیست پنل کافی برای تمامی مدل‌ها تولید کند. به همین دلیل اپل در نظر گرفته پنل LTPO را تنها برای گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده کند.

عکس ایفون ۱۴

عکس ایفون ۱۴

در گزارش جدید نیز اشاره شده که بالای صفحه‌نمایش ايفون ١٤ پرو به جای ناچ یا بریدگی، دو حفره قرار گرفته که حفره اول از طراحی دایره‌ای شکل برای قرار گرفتن دوربین سلفی و حفره دوم با طراحی شبیه به کپسول برای قرار گرفتن حسگرهای دیگر از جمله Face ID در نظر گرفته شده است. البته شایعاتی هم از نرخ نوسازی 90 هرتزی برای 14 و 14 مکس خبر می‌دهند که این اتفاق هم مثبت خواهد بود و حداقل پیشرفت به نسبت نرخ نوسازی 60 هرتزی ایفون 13 به حساب می‌آید.

مشخصات آیفون 14 به گونه‌ای است که مدل‌های پایه‌ای به احتمال زیاد همچنان از ناچ استفاده می‌کنند ولی اندازه این ناچ کمی کوچک‌تر باشد. در کل تغییرات در نسخه‌های پرو احتمالا به تغییر ناچ محدود می‌شود و مدل‌های پایه‌ای شاید نرخ نوسازی 90 هرتزی دریافت کنند. البته از نظر روشنایی انتظار داریم همه این گوشی‌ها نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته باشند.

در طراحی ایفون 14 همچنین گفته می‌شود که حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاهش پیدا کند تا این پرچمداران ظاهر مدرن‌تری داشته باشند و بیشتر به کهکشانی‌های سامسونگ از این نظر نزدیک شوند.

بیشتر بخوانید:
احتمالا آیفون ۱۴ پرو مجهز به نمایشگر همیشه روشن خواهد بود

تراشه A16 در سری آیفون 14 اپل

اگر از علاقه‌مندان به محصولات اپل باشید حتما اطلاع دارید که سری‌های مختلف آیفون همراه با تراشه‌ای از سری A بیونیکی معرفی می‌شوند. سری آیفون ۱۴ نیز انتظار می‌رود همراه با تراشه‌ی A16 بیونیکی معرفی و روانه‌ی بازار شود. در مورد تراشه‌ی جدید اپل گفته می‌شود که مبتنی بر لیتوگرافی یکسان ۵ نانومتری تولید می‌شود و برای ساخت آن نیز از پروسه‌ی NP4 شرکت TSMC استفاده خواهد شد. متاسفانه هنوز اشاره‌ای نشده که تراشه‌ی جدید اپل نسبت به مدل فعلی چه تفاوت‌هایی دارد و تا چه حدی شاهد بهبود در عملکرد مولفه‌های مختلف آن خواهیم بود.

البته چندی پیش خبری مبنی بر افزایش بهره‌وری A16 منتشر شد که نشان می‌داد این تراشه پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبلی داشته و ایفون‌‌های جدید می‌توانند پردازش‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهند. این اما همه ماجرا نیست و ممکن است که ایفون‌های 14 و 14 مکس از تراشه A15 سال قبل استفاده کنند. طبق اطلاعات منتشر شده اپل ممکن است برای ثابت نگه داشتن قیمت گوشی ایفون ۱۴ مجبور شود به جای تراشه جدید A16 همچنان از تراشه A15 موجود به روی ایفون‌های سری 13 بهره ببرد، اما این اتفاق تا چه حد اهمیت دارد؟

واقعیت این است که طی چندین سال گذشته همواره تراشه‌های اپل بهترین‌های موجود در بازار بوده‌اند و به لطف همین تراشه‌ها آیفون‌ها می‌توانند 5 یا حتی 6 سال آپدیت نرم افزاری دریافت کنند و به عملکرد خوب خود ادامه دهند. تراشه A15 چیپستی بسیار قدرتمند است و به احتمال زیاد بسیاری از کاربران ایفون‌های سری 13 از تمام قدرت آن استفاده نمی‌کنند و به همین جهت استفاده از این تراشه در مدل‌های پایه‌ای نسل جدید شاید خیلی هم اتفاق بدی نباشد و شما در عمل تفاوت چندانی احساس نکنید.

البته شایعات هم در مورد مقدار حافظه داخلی آیفون‌های 14 و 14 مکس شنیده می‌شود که کمی عجیب به نظر می‌رسد. طبق شنیده‌ها این دو مدل ممکن است در نسخه پایه‌ای 64 گیگابایتی وارد بازار شوند و این در حالیست که ایفون 13 و 13 مینی 128 گیگابایت حافظه داخلی در نسخه پایه‌ای داشتند. طبق همین اطلاعات نسخه پایه‌ای آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از 256 گیگابایت حافظه داخلی استفاده خواهد کرد و در این دو نسخه مقدار حافظه دو برابر خواهد شد.

تغییر دیگری که احتمالا در بخش سخت افزاری شاهد خواهیم بود استفاده از رم 6 گیگابایتی برای مدل‌های 14 و 14 مکس است. به این ترتیب رم مدل‌های پرو به 8 گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی مولتی تسکینگ در نسل جدید بسیار بهتر از قبل پیش خواهد رفت. گفته می‌شود که رم دو مدل پایه‌ای از نوع LPDDR4X و رم دو مدل پرو از نوع LPDDR5 خواهد بود و به این ترتیب نسخه‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از این نظر سرعت بیشتری خواهند داشت.

بهترین گوشی های اپل برای خرید در بازار فعلی کدامند؟
آخرین مدل آیفون

دوربین سری آیفون 14 اپل

دوربین‌های آیفون‌ها همواره در عین داشتن سنسور با رزولوشن کمتر توانسته‌اند به خوبی با رقبای اندرویدی رقابت کنند و حتی در بسیاری از مواقع برتر باشند ولی شاید وقت آن رسیده باشد که اپل از سنسوری با رزولوشن بهتر استفاده کند. احتمالا در واقعیت نیز همین اتفاق رخ خواهد داد و اپل حداقل برای دو مدل پرو به سراغ سنسور 48 مگاپیکسلی خواهد رفت. این سنسور در کنار کیفیت بسیار بهتر قطعا به کاربران امکان خواهد داد تا ویدئوهای 8K ضبط کنند، قابلیتی که مدتی است در دنیای اندروید وجود دارد.

این موضوع را تحلیلگرای سرشناس به نام مینگ‌چی کو مطرح کرده و عقیده دارد که این دوربین علاوه بر اینکه می‌تواند تصاویری با وضوح تصویر ۴۸ مگاپیکسلی ثبت کند از فناوری ادغام پیکسل‌ها به‌صورت ۴ به ۱ نیز استفاده می‌کند. در این روش، ۴ پیکسل مجاور در ۱ پیکسل ادغام می‌شوند تا وضوح تصویر به ۱۲ مگاپیکسل کاهش یافته و تصویر نهایی فضای کمتری را اشغال کند.

شکل آیفون ۱۴

شکل آیفون ۱۴

ضعف دیگر مدل‌های پرو آیفون‌های اپل به لنز تله فوتو با میزان زوم کم برمی‌گردد، جایی که گوشی‌های اندرویدی از زوم اپتیکال 10 برابری و زوم دیجیتال 100 برابری استفاده می‌کنند و ایفون‌ها تنها امکان زوم 3 برابری دارند که اتفاق خیلی جذابی نیست. به نظر می‌رسد اپل در آیفون‌های سری 14 دوربین تله فوتو را نیز بهبود دهد تا امکان زوم بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرد. گفته‌های زیادی در مورد دوربین فوق عریض وجود ندارد ولی حدس می‌زنیم این لنز نیز با بهبودهای خوبی همراه باشد. مینگ‌چی کو افشاگر معروف نیز در این زمینه گفته که اپل می‌خواهد به جای دوربین تله‌فوتوی متشکل از لنز‌هایی با ۶ عنصر از دوربینی استفاده کند که از لنزهای آن از ۷ عنصر تشکیل می‌یابند.

این‌ها همه برای مدل‌های پرو بود، آیا دوربین گوشی ایفون ۱۴ و ۱۴ مکس نیز با بهبود روانه بازار می‌شود؟ از نظر سنسور نه، از نظر کیفیت بله! اپل عادت دارد در هر نسل حتی با ثابت نگه داشتن سنسور و رزولوشن آن با تغییرات دیگر کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های را بهبود دهد. این اتفاق دقیقا سال قبل هم رخ داد و ایفون 13 مینی در تست‌های Dxomark توانست امتیازی به اندازه آیفون 12 پرو مکس سال قبل به دست بیاورد که موضوع هیجان‌انگیزی بود.

طبق شایعاتی گفته می‌شود که شاید مدل‌های پایه‌ای نیز امسال برای اولین بار به سه دوربین مجهز شوند و از لنز تله فوتو نیز بهره ببرند ولی چنین چیزی در عمل بسیار بعید به نظر می‌رسد و مرور تاریخچه اپل در طی سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که این سازنده سعی دارد گوشی‌های خود را با اقدامات کوچک و گام‌های کوتاه به سمت بهتر شدن حرکت دهد و خبری از آپدیت‌های بزرگ و ناگهانی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:
تشخیص اصل بودن شارژر ۲۰ وات اپل

باتری و شارژدهی آیفون‌های سری 14

شارژدهی یکی از نقاط ضعف آیفون‌ها به حساب می‌‌آمد ولی از سری ایفون 11 اپل این بخش را به نقطه قوت گوشی‌های خود تبدیل کرد، تا جایی که آيفون 13 پرو مکس توانست به عنوان یکی از بهترین پرچمداران جهان از نظر باتری شناخته شود و در بسیاری از تست‌ها رتبه اول را ازآن خود کند. اپل هر سال با بهینه‌تر کردن تراشه و همچنین سیستم عامل تلاش می‌کند تا شارژدهی بهتری را برای گوشی‌های خود به ارمغان بیاورد و امسال نیز به احتمال قوی شاهد همین اتفاق خواهیم بود.

البته اگر شارژدهی نسل جدید مانند نسل قبل هم باشد به حدی خوب هست که نتوان ایراد خاصی به آن وارد کرد. یکی از ایرادات دیگری که به ایفون‌ها وارد است و کاربران انتظار تغییر دارند درگاه شارژ این محصولات است. ایفون‌ها سال‌های زیادی است که از درگاه لایتنینگ بهره می‌برند ولی این فناوری قدیمی شده و درگاه Type-C سازگاری و البته سرعت بسیار بهتری دارد. طبق شایعات امسال هم خبری از درگاه Type-C نیست و تنها اپل مقداری سرعت درگاه لایتنینگ را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید:
مشکل شارژ نشدن آیفون و راه حل های رفع این مشکل

قیمت ایفون‌های سری 14

طبق اطلاعاتی که تا امروز در دست است ایفون 14 قیمتی 799 دلاری خواهد داشت و اپل قیمت این محصول را نسبت به سال قبل افزایش نخواهد داد. قیمت آیفون 14 مکس طبق شایعات 899 است و نسخه‌های پرو نسبت به نسل فعالی با افزایش قیمت مواجه خواهند بود. به احتمال قوی برای خرید ایفون 14 پرو در نسخه پایه باید 1099 و برای مدل پرو مکس 1199 دلار هزینه کنید.

عکس ایفون ۱۴

اگر قیمت ایفون 14 مانند نسل قبل باقی بماند این گوشی ارزش خرید بالایی خواهد داشت و کاربران بیشتری به خرید آن ترغیب خواهند شد. این گوشی با حذف نسخه مینی حالا ارزان‌ترین مدل این سری به حساب خواهد آمد.

مقایسه انواع ساعت هوشمند اپل موجود در بازار فعلی:
تفاوت اپل واچ ها

زمان معرفی سری آیفون 14 اپل

مراسم معارفه پرچمداران جدید اپل در تاریخ 16 شهریور انجام می‌شود و شما می‌توانید مراسم را به صورت آنلاین از سایت رسمی خود اپل مشاهده کنید. زمان این مراسم ساعت 9:30 شب به وقت ایران است. نوشته Far Out و همچنین تصویر پس‌زمینه دعوتنامه مراسم باعث شده تا شایعات قبل از معرفی ایفون‌های سری 14 به اوج خود برسد و هرکس برداشت خاص خودش را از این موضوع داشته باشد. دسته زیادی معتقدند که این تصویر و نوشته به معنای بهبود در دوربین اصلی و تله فوتو بهتر خواهد بود.

عکس ایفون 14
بیشتر بخوانید:
معرفی اپلیکیشن های کاربردی آیفون

پرسش‌های متداول

سری آیفون 14 اپل از چند مدل تشکیل می‌شود؟ سری ایفون‌های جدید مانند دو نسل قبل چهار گوشی را شامل می‌شود اما با این تفاوت که ایفون 14 مینی جای خود را به آیفون 14 مکس می‌دهد. در واقع فروش ضعیف ایفون 13 مینی و ایفون 12 مینی باعث شد تا اپل این مدل از گوشی‌های کوچک خود را کنار بگذارد. ایفون 14 مکس که نام آن ممکن است ایفون 14 پلاس باشد نسخه پایه‌ای ایفون‌های جدید با نمایشگر بزرگ‌تر است.

اپل برای آیفون 14 و مدل‌های دیگر آن چه تراشه‌ای استفاده می‌کند؟ کوپرتینویی‌ها در نظر دارند سری آیفون 14 را همراه با تراشه‌ی A16 بیونیکی و مودم X65 کوالکام روانه‌ی بازار کنند. البته همان‌طور که در متن هم اشاره کردیم احتمال دارد نسخه‌های استاندارد یعنی آیفون 14 و 14 مکس از تراشه A15 سال قبل استفاده کنند.

سری آیفون 14 اپل در چه زمانی معرفی خواهد شد؟ مراسم معارفه پرچمداران جدید اپل در تاریخ 16 شهریور انجام می‌شود و شما می‌توانید مراسم را به صورت آنلاین از سایت رسمی خود اپل مشاهده کنید. زمان این مراسم ساعت 9:30 شب به وقت ایران است. نوشته Far Out و همچنین تصویر پس‌زمینه دعوتنامه مراسم باعث شده تا شایعات قبل از معرفی ایفون‌های سری 14 به اوج خود برسد و هرکس برداشت خاص خودش را از این موضوع داشته باشد. دسته زیادی معتقدند که این تصویر و نوشته به معنای بهبود در دوربین اصلی و تله فوتو بهتر خواهد بود.

برای امتیاز به این مطلب کلیک کنید [تعداد امتیازات: 25 امتیاز میانگین: 4.2]

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *