تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم

فهرست مطالب

  • مایکروفر چیست؟
  • مایکروویو چیست؟
  • مایکروویو با مایکروفر چه تفاوتی دارد؟
  • سولاردم چیست؟ تفاوت سولاردام و مایکروویو
  • جمع‌بندی
  • سوالات متداول

هنوز خیلی از ما فرق مایکروویو و مایکروفر را نمی‌دانیم و حتی فکر می‌کنیم هر دو یک وسیله هستند. سولاردم هم محصول دیگری است که چند سال است راه خود را به آشپزخانه‌های ما باز کرده است. چنانچه قصد خرید یکی از این سه وسیله برقی آشپزخانه را دارید، باید با تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم آشنا شوید.

در این مقاله، قصد داریم تا شما را با این سه محصول و کارکردشان آشنا کنیم که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید جای کدام وسیله در آشپزخانه‌ی شما خالی است. ادامه‌ی این مقاله، به شما فرق مایکروویو و مایکروفر و سولاردام را می‌گوید پس آن را از دست ندهید.

مایکروفر چیست؟

فرق مایکروویو و مایکروفر و سولاردام

مایکروفر (microwave oven)، در واقع یک فر کوچک در آشپزخانه است. با کمک مایکروفر، شما می‌توانید کیک و پیتزا بپزید، گوشت گریل کنید، و غذاهای از قبل آماده شده را در زمانی کوتاه یخ‌زدایی و گرم کنید.

تمامی این کارها، به کمک مگنترون و المنت‌های داخل دستگاه انجام می‌شود. وقتی مایکروفر را روشن می‌کنید، المنت‌ها گرم می‌شوند و حرارت را در سرتاسر فر پخش می‌کنند تا غذای شما حرارت یکسانی دریافت کند. کنار مایکروفر، دکمه‌ها و درجه‌هایی قرار گرفته تا به کمک آن‌ها فر را زمان‌بندی، نوع پخت را مشخص، و حرارتش را تنظیم کنید.

در مایکروفرهای ساخت برندهای مختلف، ممکن است امکاناتی انحصاری هم استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید آون توستر

مایکروویو چیست؟

تفاوت ماکروفر و ماکروویو فرق مایکروفر با مایکروویو

اگر نگاهی به عکس مایکروویو (microwave) بیندازید، می‌بینید که چقدر شبیه هم هستند؛ پس کاملا قابل درک است که کاربران، این دو وسیله را یکی بدانند. کارکرد آن‌ها نیز تا حد زیادی یکسان می‌باشد. هر دو دستگاه، قادرند غذا را گرم کنند، بپزند و کار پخت‌وپز شما را راه بیندازند. همچنین، هردوی آن‌ها با کمک دکمه‌هایی که در کنارشان قرار گرفته قابل تنظیم و کنترل هستند.

مگنترون، اساسی‌ترین نقش در مایکروویو را ایفا می‌کند. با روشن شدن دستگاه و به‌کار افتادن مگنترون، امواج مگنترون که فرکانسی معادل ۲۴۵۰ مگاهرتز هستند را از خود ساطع می‌کند. این امواج پس از برخورد با دیواره‌ی دستگاه، به غذا برمی‌گردند و مولکول‌های آن را به جنبش وامی‌دارند. این جنبش، ذره‌ ذره آن‌قدر شدید می‌شود که تا یک میلیون بار در ثانیه هم می‌رسد. این حجم از نوسان، دمای غذا را بالا می‌برد و منجر به پخت و گرم شدن آن در زمانی کوتاه می‌شود.

توجه داشته باشید که برای شکل گرفتن این فرآیند، باید درب دستگاه کاملا بسته، و لولاهای آن سالم باشند. در صورت خرابی لولای در، خرابی مگنترون یا مشکل داشتن درب مایکروویو، فرآیند پخت و گرم کردن اتفاق نخواهد افتاد.

مایکروویو با مایکروفر چه تفاوتی دارد؟

قابلیت‌هایی که به‌طور کلی در یک ماکروفر گذاشته می‌شود، بیشتر از قابلیت‌های ماکروویو است.

غذا در مایکروفر پخته‌تر می‌شود (اصطلاحا مغزپخت) و امواجی که در مایکروویو به‌کار می‌روند در آن حد به عمق غذا نفوذ نمی‌کنند.

زمان پخت غذا در مایکروفر بیشتر است.

دیگر فرق مایکروفر با مایکروویو، نحوه گرماسازی‌شان است. درست است که در هر دو دستگاه، مگنترون نقش زیادی در تولید گرما و حرارت دارد، اما مایکروویوها در اصل به کمک امواج گرمایی حرارت تولید می‌کنند و مایکروفرها بیشتر به المنت اتکا دارند.

انواع مایکروویو را می توانید از تکنولایف بخرید: مایکروویو

شباهت مایکروفر با مایکروویو

حال که تفاوت ماکروفر و ماکروویو را شناختید، شباهتشان را هم باید بدانید.

می‌توان گفت که هر دوی این دستگاه‌ها در یک رنج قیمتی جای دارند؛ پس بهتر است محصولی را بخرید که نیازهای شما را دقیقتر پاسخ می‌دهد.

مگنترون در هر دو دستگاه نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

از هر دوی آن‌ها برای پخت، گرم کردن و یخ‌زدایی استفاده می‌شود.

سولاردم چیست؟ تفاوت سولاردام و مایکروویو

سولاردم چیست و چکار می‌کند؟

سولاردم یا سولاردام، دیگر وسیله‌ایست که باید بشناسید تا عمیق‌تر تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم را متوجه شوید.

سولاردم ترکیبی از امواج مایکروویو و گرمایشی است که شرکت ال جی آن را ابداع کرده. شاید روشی که در سولاردام برای پخت استفاده می‌شود، دقیقا مشابه مایکروویو باشد، اما المنت‌های نوری هم در آن استفاده شده است که قادرند گرما و نفوذ بالایی داشته باشند و این مورد، مهمترین تفاوت مایکروویو با سولاردام است.

سیستم مگاهیتر هالوژنی و سرامیکی، از همه طرف، حتی پایین، به مواد غذایی حرارت می‌دهند. یک فرق دیگر مایکروویو با سولاردم، در شکل محفظه‌ی دستگاه‌هاست. محفظه‌ی پخت سولاردم، به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شود که این شکل، برخلاف اشکال مایکروویو و مایکروفر است که حالت چهارگوش دارند.

سولاردوم انرژی بیشتری مصرف می‌کند و سرعت پخت در آن نیز سریعتر از مایکروویو می‌باشد.

دیگر تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم در جنس سینی آن و محل قرارگیری دکمه‌ها است. در سولاردوم، از سینی فلزی و سرامیکی استفاده می‌شود، اما سینی استفاده شده در مایکروویو، پیرکس است. کلیدها و دکمه‌های مایکروویو و مایکروفر در سمت راست دستگاه هستند و درش از سمت راست باز می‌شود. در سولاردوم، دکمه‌ها در بالای دستگاه تعبیه شده‌اند و باید از بالا در آن‌ها را باز کنید.

پیشنهاد مطالعه:
لیست لوازم برقی ضروری جهیزیه عروس

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید، این سه وسیله چه از نظر ظاهری و چه از نظر کارکرد، شباهت‌های خیلی زیادی به هم دارند که همین موجب گیج شدن کاربران می‌شود، و تفاوت‌های جزئی‌شان آن‌ها را از هم مجزا می‌کند. در این مقاله سعی کردیم هر سه دستگاه را بررسی کنیم و فرق‌هایی که با هم دارند را هم برایتان شرح دهیم تا بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

سوالات متداول

سولاردوم ایمن تر است یا مایکروویو؟ هر دو وسیله، ایمنی بالایی دارند. امواج هیچ کدام از این دو دستگاه سلامتی شما را به‌خطر نخواهند انداخت و با خیال راحت می‌توانید از هر دو استفاده کنید.

مصرف انرژی مایکروفر بیشتر است یا سولاردم؟ توان مصرفی سولاردم بالاتر از مایکروفر و مایکروویو است.

ads

با یک بودجه محدود 10 تا 15 میلیونی چه لپ تاپی بخریم که از پس کارهای روزمره بربیاید؟ راهنمای خرید لپ تاپ تا 15 میلیون تومان.

بهترین لپ تاپ تا 15 میلیون

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *